MATERI KELAS 7 PART 1: Dongeng Mula Bukane Aksara Jawa (Sejarah Aksara Jawa)

Jumat, 20 Maret 2020


Rikala jaman biyen ana negara jenenge Medangkamulan. Negara kuwi dipimpin dening Prabu Dewatacengkar. Prabu Dewatacengkar duwi pakulinan kang ora biasa, ya kuwi seneng mangan daging manungsa. Saben dina, Prabu Dewatacengkar njaluk wargane didadekake tumbal. Mula para warga dhusun Medangkamulan padha keweden. Ora ana sing bisa ngalahake Prabu Dewatacengkar, kajaba uwong kang sekti mandraguna.
Ing papan panggenan liya ana dhusun kang aran Pulo Majethi. Ing kono ana wong kang sekti mandraguna asmane Ajisaka. Ajisaka duwe abdi 4 jenenge Dora, Sembada, Duga lan Prayoga. Dora lan Sembada kuwi abdi kang setya marang Ajisaka. Nalika krungu kabar bab Prabu Dewatacengkar, Ajisaka kepengin marani lan biyantu warga Medangkamulan. Mula Ajisaka ngajak Duga lan Prayoga menyang Medangkamulan, dene abdi kinasihe, Dora lan Sembada ditinggal ing Pulo Majethi. Wong loro mau didhawuhi njaga keris. Ajisaka weling mangkene marang Dora lan Sembada:
1.      Dora lan Sembada ora pareng nyusul yen ora ditimbali Ajisaka
2.      Kerise ora pareng diwenehake sapa wae kajaba Ajisaka dhewe.
     Sabanjure Ajisaka tekan Medangkamulan, Ajisaka nemoni Prabu Dewatacengkar. Ajisaka saguh didhahar Dewatacengkar, nanging Ajisaka duwe panyuwun, yaiku lemah saambane ikete. Prabu Dewatacengkar nyaguhi. 
   Ajisaka njereng ikete, jebul ikete mau amba banget. Ambane tekan segara kidul. Prabu Dewatacengkar tetep ngetutake iket mau. Nalika tekan sapinggire segara kidul, Prabu Dewatacengkar kecemplung banjur dadi baya putih. 
      Sawise nyirnakake Prabu Dewatacengkar, Ajisaka banjur diwisuda dadi Raja ing negara Medangkamulan. Ajisaka banjur ngutus Duga lan Prayoga nusul Dora lan Sembada. Ing dalan, wong loro mau kepethuk Dora banjur ngomongake pesen saka Ajisaka. Dora banjur ngajak Sembada nusul Ajisaka menyang Medangkamulan. Sembada ora gelem diajak nusul amarga dudu Ajisaka dhewe sing nimbali. Dora njaluk kerise, nanging Sembada ora ngulungake, amarga dudu Ajisaka dhewe kang mendhet. Ing wusana, Dora lan Sembada malah padha pasulayan/padu. 
     Dora lan Sembada perang tanding, loro-lorone padha sektine banjur malah mati bareng. Kanggo pangeling-eling lelakon iku. Ajisaka nganggit aksara Jawa cacahe rong puluh (20). Aksara Jawa iku mangkene:

                      HA NA CA RA KA tegese Ana caraka/utusan (ada utusan)




              DA TA SA WA LA tegese Padha pasulayan/padu (sedang bertarung)


    PA DHA JA YA NYA tegese padha digdayane/sektine (sama-sama kuatnya)


               MA GA BA THA NGA tegese padha dadi bathang (mati semua)


Translate dalam Bahasa Indonesia :
Pada zaman dahulu kala ada sebuah negara bernama Medangkamulan. Negara itu dipimpin oleh Prabu Dewatacengkar.  Prabu Dewatacengkar memiliki kebiasaan makan daging manusia. Setiap hari Prabu Dewatacengkar meminta warganya untuk dijadikan tumbal. Oleh sebab itu, para warga dusun Medangkamulan ketakutan. Tidak ada yang bisa mengalahkan Prabu Dewatacengkar kecuali orang yang sakti.
Di tempat lain ada sebuah dusun bernama Pulo Majethi. Di situ hiduplah seorang pemuda yang sangat sakti bernama Ajisaka. Ajisaka memiliki abdi/orang kepercayaan bersama Dora, Sembada, Duga, dan Prayoga. Dora dan Sembada adalah abdi yang paling setia dengan Ajisaka. Ketika mendengar kabar tentang Prabu Dewatacengkar, Ajisaka ingin menemuinya dan membantu warga Medangkamulan. Maka dari itu Ajisaka mengajak Duga dan Prayoga pergi ke Medangkamulan, sedangkan abdinya Dora dan Sembada tetap ditinggal di Pulo Majethi. Keduanya diberi perintah untuk menjaga keris milik Ajisaka dan Ajisaka berpesan kepada Dora dan Sembada. Pesannya seperti di bawah ini :
1.     Dora dan Sembada tidak boleh menyusul Ajisaka kalau tidak dipanggil langsung oleh Ajisaka.
2.      Keris tidak boleh diberikan kepada siapapun juga kecuali Ajisaka sendiri yang mengambil keris itu.
Setelah Ajisaka sampai di Medangkamulan, Ajisaka bertemu dengan Prabu Dewatacengkar. Ajisaka bersedia dimakan oleh Prabu Dewatacengkar, namun Ajisaka memiliki permintaan yaitu meminta tanah yang luasnya sama dengan iketnya. Prabu Dewatacengkar setuju.
Ajisaka melebarkan iketnya, ternyata iket milik Ajisaka sangat panjang. Panjangnya sampai laut selatan. Prabu Dewatacengkar tetap mengikuti iket tersebut. Ketika sampai di pinggir laut selatan, Prabu Dewatacengkar tercebur ke laut dan seketika berubah menjadi buaya putih.
Setelah berhasil mengalahkan Prabu Dewatacengkar, Ajisaka diangkat menjadi Raja di negara Medangkamulan. Ajisaka lalu mengutus abdinya Duga dan Prayoga untuk menjemput Dora dan Sembada. Di jalan, Duga dan Prayoga bertemu dengan Dora lalu memberitahu pesan dari Ajisaka. Dora langsung mengajak Sembada menyusul Ajisaka ke Medangkamulan. Sembada tidak mau diajak menyusul karena bukan Ajisaka sendiri yang menemuinya. Akhirnya Dora meminta kerinya untuk dibawa ke Medangkamulan, namun Sembada tidak memberikannya, karena bukan Ajisaka sendiri yang mengambil keris itu. Pada akhirnya, Dora dan Sembada justru bertarung hebat.
Dora dan Sembada berperang tanding, dua-duanya sama-sama sakti dan akhirnya mereka berdua mati bersama. Untuk mengingat kejadian itu, Ajisaka menciptakan Aksara Jawa yang jumlahnya dua puluh (20).

0 komentar:

Posting Komentar